Samen met de klasleerkrachten zorgen de zorgleerkrachten of coördinatoren voor een zorgzame school.
Onze zorgcoördinatoren werken op drie niveaus om ervoor te zorgen dat elk kind zo ver mogelijk komt in zijn ontwikkeling, met veel aandacht voor welbevinden en betrokkenheid. Ze zoeken naar mogelijkheden en oplossingen op drie niveaus én ondersteunen de concrete acties om tot resultaten te komen.
Schoolniveau
Op schoolniveau denkt de zorgleerkracht mee na over de schoolwerking, nieuwe ontwikkelingen en hoe we de kwaliteit van ons onderwijs kunnen behouden en verbeteren. Regelmatig vergadert het beleidsteam samen met het zorgteam over de algemene werking van de school om zo breed mogelijk in te zetten op leren en leven.
Leerkrachtniveau
Er is regelmatig overleg tussen de zorgcoördinator en de klasleerkrachten waarin de klaswerking, kinderen of leergebieden besproken kunnen worden. De zorgcoördinator volgt gedurende verschillende schooljaren dezelfde kinderen op, waardoor hij goed op de hoogte is van de evolutie van kinderen. Indien nodig wordt het CLB betrokken bij deze besprekingen. De zorgcoördinator gaat samen met de klasleerkracht op zoek naar geschikte hulpmiddelen om kinderen te begeleiden die het moeilijker hebben, maar ook hoe we snellerende kinderen meer uitdaging kunnen bieden, hoe we de werkhouding van kinderen kunnen verbeteren, hoe we het leren lezen kunnen ondersteunen ….
Kindniveau
Sommige kinderen hebben extra (individuele) begeleiding nodig, bijvoorbeeld bij het stimuleren van de fijne motoriek, het puzzelen, het tellen, …
In de kleuterschool gebeurt deze begeleiding vaak in de klas door zowel de zorgleerkracht als de klasleerkracht.
In de lagere school worden kinderen ondersteund zowel in als buiten de klas. In de klas gebeurt dit meestal tijdens zelfstandig werk door de leerkracht en/of de zorgleerkracht. Leerstof kan extra ingeoefend of herhaald worden. Sommige kinderen hebben nood aan een meer individuele begeleiding. Dit gebeurt buiten de klas in een zorggroep voor wiskunde/taal,….
Voor ieder kind wordt er een volgsysteem opgesteld. Door regelmatige evaluaties en genormeerde testen (leesniveau, LVS-test) worden de leerlingen opgevolgd en kan er snel gehandeld worden bij bezorgdheden.
Kleuterschool
Isabelle Segers
Zorgcoördinator
isabelle.segers@de-verrekijker.be
Lagere school
Elien Huijbs
Zorgcoördinator
elien.huijbs@de-verrekijker.be
Jessie Versmissen
Leerlingcoördinator & socio-emo
jessie.versmissen@de-verrekijker.be
Gerd Beyens
Zorgleerkracht 1e graad
gerd.beyens@de-verrekijker.be
Gitte Tuytelaers
Zorgleerkracht 3e graad
gitte.tuytelaers@de-verrekijker.be
Bieke Severijns
Zorgleerkracht 2e graad
bieke.severijns@de-verrekijker.be